Thursday 13 April 2017

Filled Under:

Ya Allah !! Kencing Manis Aku sudah Hilang.. Dulu Kaki Hampir dipotong.. Tapi Lepas dapat Petua ini ... Semuanya sembuh seperti sedia kala !!

Image result for penyakit kencing manis sebelum dan selepas

Kencing manis or diabetes sudah semakin biasa dialami bahkan sudah menjadi epidemik seluruh dunia. Seratus tahun dulu amat jarang orang kene diabetes, darah tinggi, strok, penyakit jantung koronari dan pelbagai penyakit moden yg ada kaitan dengan tabiat pemakanan, persekitaran yg tercemar, cara hidup dan pelbagai faktor lain.. banyak yang berpendapat bahwasanya makanan adalah punca utama diabetes.

Diabetes adalah satu keadaan di mana tahap gula di dalam darah anda adalah tinggi dari normal. Ia adalah satu daripada faktor utama untuk mendapat sakit jantung atau angin ahmar.
Diabetes berlaku apabila pankreas dalam badan tidak lagi menghasilkan insulin atau badan tidak boleh menggunakan insulin sendiri dengan berkesan. Makanan yang kita makan akan bertukar kepada gula dalam badan kita. Insulin akan digunakan untuk membawa gula dalam saluran darah kedalam sel dan tisu, di mana ia akan digunakan untuk membekalkan tenaga.

Apabila kekurangan insulin, gula tidak boleh dibawa ke dalam sel dan tisu, maka paras gula dalam badan akan meningkat. Ini akan merosakkan sel yang memerlukan glukosa untuk tenaga dan juga ini akan merosakkan organ dan tisu yang didedahkan kepada tahap glukosa yang tinggi.

Penyakit kencing manis kini makin menular dikalangan ramai orang tetapi ramai yang tidak sedar mereka mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapatkannya. Menurut Persatuan Diabetes Malaysia, seramai 1.2 juta rakyat Malaysia menghidap penyakit kencing manis. Penyakit kencing manis ini secara tidak langsung membawa kepada:
• Penyakit Jantung
• Penyakit Buah Pinggang
• Luka Lambat Sembuh
• Hilang Fungsi Saraf

Cara Merawat Kencing Manis / Diabetes Secara Tradisional Dan Alami
Sebenarnya banyak ulam ulaman tempatan kita cukup hebat dalam merawat masalah kencing manis ni seperti buah petai dan jering, dimana dua-dua ulaman ini bersifat kelat. Unsur ini dapat menolong menyerap gula dalam darah dan memulih sel-sel yang telah rosak. Sama juga dengan benda lain seperti Akar manggis, tebu gajah, gambir dan sebagainya boleh merawat sakit kencing manis.
Antara ulam-ulaman tradisional yang boleh merawat kencing manis:
1. Buah petai, selalu makan 2 3 biji pada setiap kali makan. Jangan lebih boleh merosakkan buah pinggang.
2. Pucuk petai siam, selalu makan dijadikan ulam.
3. Akar manggis, 1 jengkal,direbus dengan 3 gelas air hingga tinggal 1/3 airnya. Diminum 1/4 cawan. 3 kali sehari selama 3 hari.
4. Kayu tebu gajah, 3 kerat, direbus dan diminum. (kurang digalakkan bagi pesakit darah rendah kalau selalu (meminumnya).
5. Daun sirih serta sulurnya, direbus 7 helai, diminum.
6. Dedalu yang tumbuh di atas pokok limau nipis, direbus dan minum (Mujarab).
7. Buah tamar serta bijinya ditumbuk sebanyak sekilo dimakan selama 3 hari. (Mujarab).
8. Kulit kayu manis, diasah dan diminum.
9. Pokok misai kucing, direbus segengam dan diminum.
10. Akar nipah,direbus segengam dan diminum.
11. Akar lalang secekak direbus diminum
12. Teberau (tebu hutan) direbus 3 ruas (dibuang bukunya) diminum (berhenti minum jika dah pulih, kerana meminum air akat teberau secara serius boleh melemahkan tenaga batin.
13. Pelepah betik yang kuning (hampir gugur) direbus 3 pelepah dan minum.
14. Akar mempelas, dipotong sulurnya ditadah airnya diminum 1/4 cawan 3 kali sehari.
15. Isi kelapa hijau kehingusan dimasak sehingga menggelegak kemudian masukan serai 7 batang. Minum ketika suam 1 gelas 3 kali sehari.

Pantang penyakit kencing manis: bahan-bahan makanan manis seperti pisang lemak manis, durian dan nasi (bila banyak).




0 comments:

Post a Comment